مواد اولیه کانکس

دسته بندی

آخرین مقالات

برچسب ها

ارتباط با ما

مواد اولیه کانکس
2020-12-08
aradads
6495

مواد اولیه کانکس

مواد اولیه کانکس یا مصالح ضروری برای ساخت کانکس چیست؟ این سازه های پیش ساخته با چه متریالی ساخته می شوند؟ پاسخ به این پرسش ها موضوعی است. که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت و نحوه تولید سازه های پیش ساخته کانکس مدرن را شرح خواهیم داد. ابتدا انواع روش های تولید را توضیح می دهیم. زیرا روش های تولید بر اساس مصالح بکار رفته با یکدیگر متفاوت هستند. با برسی این روش ها انواع مواد مورد نیاز هرکدام نیز مشخص می گردد.

مواد اولیه کانکس چیست

مواد اولیه کانکس متغیری است که به مشخصات فنی و روش اجرای آن بستگی دارد. با مشخص شدن نوع کانکس می توان از بخش فروش مصالح کانکس مورد نیاز را تهیه نمود. اما در کل استفاده از تیر آهن برای شاسی، پروفیل های آهنی، پانل های آماده در روش پانلی و یا ورق ها و پوشش های خارجی در روش های دیگر، عایق جداره ها، درب و پنجره ها، سیستم سیم کشی و روشنایی، دیوار پوش داخلی، حفاظ درب و پنجره ها، ضد زنگ، الکترود، پیچ و پرچ، آبرو و یا فلاشینگ جز اجزای اصلی تشکیل دهنده کانکس است. که بنا به مشخصات فنی نوع و ضخامت و همچنین کیفیت آنها مشخص می گردد.

دلیل آن هم این است که مجموع هزینه و قیمت کلی کانکس را مجموع مواد اولیه بکار رفته در آن تشکیل می دهد. این انتخاب باید متناسب با عملکرد و بودجه خریدار صورت باشد. برای مثال یک کانکس سرویس بهداشتی دارای مواد و مصالح متفاوتی نسبت به یک کانکس انبار یا اداری است. که خود این سرویس بهداشتی نیز بنا به محل استفاده و سرانه مصرفی دارای ویژگی های منحصر به فردی خواهد بود. از این رو در ادامه دسته بندی بر اساس گونه های پر کاربرد و روش های متداول طبق مواد اولیه کانکس صورت گرفته است. مواد اولیه کلی کانکس ها شامل موارد زیر است.

  • ساندویچ پانل
  • ورق های گالوانیزه
  • ورق های آلومینیومی
  • ورق های فولادی
  • نمای کامپوزیت
  • PVC
  • MDF
  • استفاده از مواد اولیه سبک و قابل حمل
  • اسکلت بندی آهنی و مقاوم در برابر بلایای طبیعی
  • جوشکاری اسکلت کانکس و درب و پنجره ها و …

مواد اولیه کانکس ساندویچ پانل

مواد اولیه کانکس ساندویچ پانل تشکیل شده است. از پانل های آماده ای که در واقع اجزای اصلی آنها به این صورت است. که در دو طرف ورق فولادی گالوانیزه شده با ضخامت های 4.0 میلیمتر و یا 5.0 میلیمتر بوده و مابین آنها توسط دستگاه های اتومات عایق پلی یورتان تزریق می شود. این پانل ها بصورت نر و مادگی در یکدیگر چفت شده و یک دیواره یا سقف را تشکیل می دهند.

برای نصب این پانلها و ساخت یک چهار دیواری احتیاج به تعدادی ستون و تیر می باشد. که معمولا از پروفیل های آهنی با ضخامت 2 میلیمتر در این بخشها استفاده می شود. و ابعاد پروفیل ها نیز بسته به ابعاد کلی کانکس و نظر طراح آن دارد. این ستونها و تیرها به همراه یک شاسی که در اکثر مواقع از نوع تیر آهن با نمره های مختلف بین 20 تا 14 است.

استراکچر و استخوان بندی اصلی کانکس را تشکیل داده و پانل ها نیز در نقش دیواره ها و سقف ظاهر می شوند. در این روش از ساخت درب ها و پنجره ها که معمولا از نوع دو جداره می باشند. می بایست همزمان با نصب ساندویچ پانل ها طبق نقشه در محل های مشخص شده نصب شوند.

در مرحله آخر نیز کف کانکس با روش هایی نظیر اجرای سرامیک و یا تخته ضد آب پوشیده می شود. که در روش استفاده از تخته باید کفپوش طرح داری نیز بر روی آن نصب شود. مواد اولیه کانکس پانلی را پروفیل های آهنی، پانل های آماده و دربها و پنجره ها تشکیل می دهند. و کف سازه نیز بنا به تشخیص طراح و ابعاد سازه با یکی از دو روشی که ذکر شد اجرا می گردد.

البته این کانکس دارای جزئیات و متعلقات دیگری مانند سیستم سیم کشی، حفاظ و بسیاری دیگر از قطعات ریز است. این روش یکی از استانداردترین و اصولی ترین و همچنین مورد تایید ترین روش های ساخت در صنعت پیش ساختگی در تمام دنیا است. که با آنها کانکس های کوچکی مانند کانکس تا سازه های بزرگ و سوله های کارخانجات تولیدی و دفاتر بزرگ اداری را احداث می کنند.

مواد اولیه کانکس سایدینگ

در این روش از ساخت دیگر پانل ها اجزای اصلی کانکس نیستند. و استراکچر بصورت کلی و تشکیل شده از چند تیر و ستون نیست. بلکه در این روش اسکلت نقش اصلی را ایفا کرده و علاوه بر تیر و ستون ها دارای شبکه ای از قید های فرعی می باشد. که جهت نصب ورق های بدنه کانکس سایدینگ بر روی اسکلت تعبیه شده اند.

پس از ساخت اسکلت در این روش ورق های سایدینگ با ضخامت های 4.0 یا 5.0 میلیمتر فولادی گالوانیزه شده با رنگ الکترواستاتیک از بیرون نصب و سقف نیز معمولا از ورق با همان ضخامت اما طرح های ژنوا یا طرح سفال است. که برای زیبایی بیشتر از فلاشینگ در هنگام نصب ورق سقف نیز استفاده می کنند.

در مرحله بعد نوبت به عایق بندی جداره ها است. که از داخل با روش ها و مصالح مختلفی از جمله پلی استایرن، فوم و پشم سنگ بسته به مشخصات فنی و مواد اولیه کانکس که طراح در جدول مشخص نموده عملیات عایق بندی صورت می گیرد. و در نهایت نیز جداره های داخلی با دیوار پوش ها و دیوارکوب ها پوشانده می شود. کف کانکس نیز مانند روش قبلی با سرامیک و یا تخته کف پوشانده می شود. و از لمینت پارکت نیز برای لوکس تر کردن فضای داخلی می توان استفاده کرد.

مواد اولیه کانکس کامپوزیت

در ساخت و تولید کانکس کامپوزیت و یا کانکس ویلایی با انواع کاربری های اداری، فروشگاهی، کافی شاپ، امدادی و یا اسکان کارگری از روشی مشابه نوع سایدینگ یعنی استفاده از اسکلت به عنوان ساختار اصلی تشکیل دهنده سازه استفاده می شود. با این تفاوت که در کاربری های مختلف بنا به نیاز ممکن است بجای نصب ورق سایدینگ در بدنه خارجی از چوب ترمو و یا ورق های کامپوزیت آلومینیومی جهت لوکس و دکوراتیو کردن سازه استفاده شود.

جزئیات دیگری مانند نور پردازی نمای خارجی و یا کرکره برقی و اینگونه متعلقات به آنها افزوده شود. مواد اولیه کانکس کارگاهی نیز کاملا شبیه به همین نوع بوده با این تفاوت که در بدنه خارجی از ورق های فولادی گالوانیزه شده با خم های عمودی که طاهر ساده تری دارند استفاده می شود. و تعداد قید های فرعی اسکلت به دلیل نوع خم ورق و ابعاد آن از نوع سایدینگ کمتر است. همین امر باعث کاهش قیمت کانکس کارگاهی است. و برای پیمانکاران و شرکت های عمرانی کاهش هزینه ها را به همراه دارد.

نکاتی درباره مواد اولیه بکار رفته در ساخت کانکس

نمای خارجی کانکس ها از نظر زیبایی اهمیت ویژه ای دارند، به همین خاطر در آنها از نماهای کامپوزیت که دوام بیشتری دارند، استفاده می شود.

برای درب و پنجره ها می توان هم از نوع آلومینیومی و هم از نوع pvc استفاده کرد اما بهتر است از جنس آلومینیوم باشند.

بهتر است که کف کانکس ها از سرامیک باشد ولی معمولا تخته های چند لایه ضد آب بیشتر مرسوم هستند.

سیم کشی، لوله کشی و نصب سایر تجهیزات در کانکس باید بصورت روکار انجام شود.

مواد اولیه و مصالح بکار رفته در کانکس متغیر هستند. و کاملا به مشخصات فنی و روش اجرای آن بستگی دارند. و با مشخص شدن نوع کانکس می توان آنها را تهیه و مورد استفاده قرار داد.

مقالات مرتبط

مزایای تولید انبوه کانکس چیست؟ 2023-07-20

مزایای تولید انبوه کانکس چیست؟

مزایای تولید انبوه کانکس چیست؟از مزایای تولید انبوه کانکس آنجایی که ساختارهای از قبل ساخته شده کانکس بیشتر برای مواقع ضروری و اسکان استقرار ساخته میشود...

مقالات کانکس ادامه مطلب
نمای فایبرسمنت برد چیست؟ 2023-07-01

نمای فایبرسمنت برد چیست؟

نمای فایبرسمنت برد چیست؟ امروزه صنعت ساخت و ساز پیشرفت چشمگیری را داشته و این امر باعث تولید و پیدایش سازه‌ها و محصولات ساختمان شده است. فایبرسمنت برد یکی از انواع این محصولات پیش ساخته است که کاربرد زیادی دارد.

مقالات کانکس ادامه مطلب
معایب کانکس 2020-12-08

معایب کانکس

خریداران به دنبال منبعی هستند که بصورت بیطرفانه معایب کانکس و سازه های پیش ساخته را مورد برسی قرار داده باشد. از این رو بر آن شدیم تا در این مقاله به برسی معایب کانکس و دیدگاه های مطرح شده...

مقالات کانکس ادامه مطلب

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

درباره ما

گروه صنعتی کانکس مدرن با بیش از 20 سال تجربه و سابقه، طراح و مجری انواع کانکس، فروش کانکس، خرید کانکس، با قیمت کانکس مناسب و ویلای پیش ساخته، کانکس ویلایی، مسکونی، انواع پیش ساخته، سوییت، دوبلکس، کانکس چوبی، ویلایی چوبی، انواع کانکس فروشگاهی، اداری و دفتری، نگهبانی با استفاده از متریال به روز دنیا و تجربه در ایران و اروپا آماده مشاوره و خدمت به شما عزیزان هستیم.

ارتباط با ما

تمامی حقوق متعلق به وبسایت کانکس مدرن محفوظ است. 2000 – 2022©